<書評>ハリウッドの参戦―戦時中の映画に政治・経済・戦争宣伝が与えた影響(SDHF Newsletter No.323J) – Hollywood Goes to War: How Politics, Profits and Propaganda Shaped World War II Movies

広告
史実を世界に発信する会
広告

当記事は「史実を世界に発信する会」代表代行・茂木弘道様より転載許可を頂き掲載しています。

日本近代史・日本近現代史関係の書籍を英訳公開[史実を世界に発信する会]トップページ
史実を世界に発信する会の目的は、欧米諸国で流布されている反日プロパガンダに英文で反駁するため、その土台となる「英文Web資料館」を構築することにあります。活動の中心は、近現代史に関する有用な日本語文献を英訳し、これをWeb上で無料で公開することです。

<書評>ハリウッドの参戦――戦時中の映画に政治・経済・戦争宣伝が与えた影響(クレイトン・R・コップス & グレゴリー・D・ブラック、カリフォルニア大学出版局 1990)

書評者: タダシ・ハマ(日本語訳「発信する会」)

フランクリン・D・ルーズベルトは、プログローバリズムと反ファシズムを宣伝するために、政府がハリウッドを管理しようと画策しました。本書はその陰謀に焦点を当て、ルーズベルトとハリウッドがどのように共謀していたかを解明しています。こう述べられています。

「陰謀を画策する政府とハリウッドは、蜜月関係に入った。政府はハリウッドを利用できると考えた。しかし、あまり宣伝色が濃くなると、映画が面白くなくなってしまい、逆に宣伝効果が薄れるという皮肉な結果を生みかねない。また、一方では、制作側は協力する意欲は満々だったが、そのために利益を犠牲にするのはごめんだという態度だった。」

「ルーズベルトは「公的なプロパガンダ機関」を創設し、「行政命令」を頻発して、「世論に影響を与える」ことを画策した。言い換えれば、通常の立法手続きを必要としない大統領令という手段に訴えたのであり、これは「民主的な市民社会を危うくする」ものと言わなければならない。今日では進歩主義者とグローバリストは、ルーズベルトがグローバルなビジョンを持っていたということで、彼を称讃している。しかし、彼は、政府とメディアを悪用して、反対派を抑圧し、自分の野心を喧伝したのに、それについて指摘する声はほとんど聞かれない。本書は、ルーズベルトの手口をチラリと垣間見せると、すぐにカーテンを閉じてしまう。」と評者は、著者の立場を批判しています。

ハリウッド映画は、米国とその自由民主主義のイデオロギーをできるだけ肯定的に描き出すために米国の歴史を改竄していました。たとえば、原本にあった黒人奴隷や黒人の召使などの存在は抹消されていました。また、第二次世界大戦の戦闘場面では、黒人兵士が白人兵士と並んで戦っている。これは全くの虚偽で、部隊は黒人部隊、日系部隊のように人種別に構成されていたのでした。

書評原文(英語)

http://www.sdh-fact.com/CL/HollywoodE.pdf

書評日本語訳(発信する会訳)

http://hassin.org/01/wp-content/uploads/Hollywood.pdf

令和3年9月10日「史実を世界に発信する会」会長代行 茂木弘道拝

<Book Review>Hollywood Goes to War:How Politics, Profits and Propaganda Shaped World War II Movies.(Clayton R. Koppes and Gregory D. Black , University of California Press, 1990)

Reviewed by Tadashi Hama

The book highlights Franklin D. Roosevelt’s efforts to spread a pro-globalist, anti-fascist message via government control of Hollywood. A distillation of the collusion between Roosevelt and his globalist cabal and Hollywood:

“…the propagandists and Hollywood embarked on an uneasy flirtation. The government needed Hollywood, but too much propaganda would wreck the movies’ entertainment appeal—the very thing that made the studios attractive to the propagandists. On the other hand, the film makers sincerely wanted to cooperate, but not at the risk of hurting their profits.”

FDR created his “official propaganda agency” to “influence public opinion” through a series of executive orders, that is, presidential decrees that bypassed the usual legislative mechanisms “critical to democratic citizenship.” Today, the progressives and globalists praise FDR for his globalist vision but we hear nothing of his abuse of the government and media to suppress dissent and further his agenda. A small glimpse of FDR’s methods is revealed and then the curtains are shut.

With respect to casting America and its liberal democratic ideology in the best possible light, America needed to change its own history. For example, references to black slavery or black servants in movie scripts were erased. At the same time, in movies depicting World War II battles, black combat soldiers were shown serving side by side with whites—even though the US military was still racially segregated. Whether through deception or whitewash, it was important for Hollywood to show “unity of color and creeds fighting for America.”

Article URL:

Hollywood Goes to War: How Politics, Profits and Propaganda Shaped World War II Movies. | Society for the Dissemination of Historical Fact

PDF:

http://www.sdh-fact.com/CL/HollywoodE.pdf

 

MOTEKI Hiromichi, Acting Chairman
for KASE Hideaki, Chairman
Society for the Dissemination of Historical Fact
URL http://www.sdh-fact.com

Note: Japanese names are rendered surname first in accordance with Japanese custom.

 

タイトルとURLをコピーしました